"All our invention and progress seem to result in endowing material forces with intellectual life, and in stultifying human life into a material force." – Karl Marx

فقط وقتيكه فرد بالفعل انسانى، شهروند تجريدى را به خود بازگردانده باشد...وقتيكه قدرت اجتماعى خود را طورى ادراك و سازماندهى كرده باشد كه ديگر نيروى اجتماعى همچون قدرتى سياسى از او جدا نشود، فقط در آنموقع است كه رهايى انسانى كامل ميگردد.-- کارل مارکس


Wednesday, July 26, 2023

مارکس چه‌گونه مارکس شد؟

 مارکس چهگونه مارکس شد؟


 

پیشگفتار


«این آگاهی انسانها نیست که هستی آنها را تعیین میکند، بلکه هستی اجتماعی آنها است که آگاهی آنها را تعیین میکند.» (مقدمهی«سهمی بر نقد اقتصاد سیاسی»)

آیا میتوان عبارت بالا را به مارکس، به «آگاهی» خودِ مارکس نیز تعمیم داد

آیا
 این بیان بین «هستی اجتماعی» و «آگاهی» یک دوگانگی وضع میکند؟

آیا رابطهی هستی اجتماعی و آگاهی انسان بیواسطه است؟

چنانچه هستی اجتماعی شامل آگاهی اجتماعی، بهویژه آگاهی طبقاتی باشد، آیا این آگاهی نمیتواند به نوبهی خود آن هستی اجتماعی رامتحول کند؟

مارکس در ادامهی گفتاورد بالا یادآور میشود که همواره ضروری است که بین دگرگونی مادی شرایط اقتصادی و اشکال قانونی، سیاسی،مذهبی، هنری یا فلسفی  بهطور خلاصه، اشکال ایدئولوژیک  تفکیک قایل شداولی را میتوان با دقت «علم طبیعی» تعیینکرد، و دومی،اشکالی است که با میانجیگری آن انسانها نسبت به این تخاصم «آگاهی پیدا کرده و با آن میجنگند»؛ تخاصمی که به بیان مارکس «بیننیروهای اجتماعی تولید و روابط تولیدی وجود دارد».

اما گفتاورد مارکس نزد مارکسیستهای پسامارکس تاریخاً تفاسیر و تعابیر متناقصی ایجاد کرده است. «ماتریالیسم عامیانه» با توسل به آن،نقش «سوژگی»، آگاهی طبقاتی و «پراکسیس» را کمرنگ میکند و عامل تعیین کننده را صرفاً «مبنای مادی» میپندارداما بهدیدهی مارکس،«شرایط مادی زندگی» یک کلیت انضمامی است که هگل در درون «جامعهی مدنی» میگنجاند. «اما کالبدشکافی آن جامعهی مدنی را باید دراقتصاد سیاسی جستوجو کرد». بدین معنا، آنچه مارکس شرایط مادی زندگی مینامد، منفعل نیستازاینرو، بین گفتاورد مارکس و سومینبرنهشت دربارهی فویرباخ هیچ تناقضی وجود ندارد.

مارکس که در نخستین برنهشت دربارهی فویرباخ «سویهی فعال»، «پراکسیس»، یا «فعالیت 'انقلابی'، 'عملی-انتقادی'» را برجسته کرده بود،سپس در برنهشت سوم عنوان میکند که: «آموزهی ماتریالیستی که انسانها محصولات وضعیت و آموزش و پرورش هستند، و ازاینرو،انسانهای تغییریافته محصولات وضعیت و آموزش و پرورش تغییر یافته هستند، فراموش میکند که این انسانها هستند که اوضاع و احوال راتغییر میدهند، و اینکه آموزگار خود باید بیاموزدبنابراین، این آموزه الزاماً جامعه را به دو بخش تقسیم میکند که یکی از آندو نسبت بهجامعه اولویت داردتقارن تغییر وضعیت با فعالیت انسانی، یا خود-تغییری، فقط بهمثابهی کنش انقلابی قابلفهم و درک عقلانی است».

 

تریر ۵ مه ۱۸۱۸

با اینهمه، پرسش نخستین متن دربارهی «آگاهی» خودِ مارکس کماکان نیازمند پاسخگویی استتردیدی نیست که مجموعهای از شرایط عینیو ذهنی از بدو تولد در «ترییر» تا دوران نوجوانی و جوانی - از بُن تا برلین، و از پاریس تا بروکسل، و الخ- هم در شکلگیری شخصیت و همجهانبینی مارکس مؤثر بودهاندبه عنوان یک نمونه، هنگام صحبت ازشرایط ابژکتیو و سوبژکتیو، قطعاً ضروری است وضعیت آن زمان ترییربهدرستی سنجیده شود.

مارکس در ساعت ۲ صبح، ۵ ماه مه ۱۸۱۸، در طبقهی دوم خانهی شماره ۶۶۴ در کوچهی بروکن گاسه در شهر ترییر، در راینلند آلمان، درخانوادهای یهودی چشم برجهان گشوددر ۶ سالگی به او غسل تعمید دادندچراکه ترییر، شهری ۱۲ هزار نفری که اکثریت قریب به اتفاق آنکاتولیک با تعصبات مذهبی بودند، بچههای یهودی را به مدارس دولتی راه نمیدادند.

از آنجا که دولت پروس مانع ورود یهودیان به کارهای دولتی و دانشگاهی بود، پدر مارکس نیز که یک وکیل سرشناس بود، یک سال پیش از تولدکارل بهناچار نام خود را از هشل به هنریش مارکس تغییر داد و رسماً و برحسب ظاهر به یک لوتری پروتستان تبدیل شدالبته ترییر درمنطقهی راین بین سالهای ۱۸۰۶ تا ۱۸۱۵ در تصرف فرانسه بودطی آن سالها تحت تأثیر انقلاب فرانسه، فضا و قوانین ترییر تاحدیلیبرالیزه شده بود و یهودیان بهطور نسبی از حقوق شهروندی برخوردار شده بودند.

با شکست ناپلئون و بازپسگیری راین توسط دولت پروس، جوی خفقانی بر ترییر حاکم شدمارکس که در آن زمان پسربچهای بیشتر نبود، باچشمان خود دید که چگونه آزاداندیشان ترییر از کار برکنار و یا دستگیر میشدندیک جاسوس دولتی گزارش داده بود که آموزگاران و برخیاز دانشآموزان ترییر به لیبرالیسم گرایش دارند و جزوهها و کتابهای ممنوعه میخوانند و اشعار سیاسی مینویسندیکی از آن جزوههامتعلق به لودویگ گال از بنیانگذاران سوسیالیسم آلمانی بود که به دستگیری یک دانشآموز و یکی از آموزگاران مدرسهی مارکس منجر شد.

 

لودویگ فون وستفالن

درعین حال، ترییر از لحاظ صنعتی یکی از پیشرفتهترین مناطق غربی آلمان بودرشد سرمایهداری باعث فقر روزافزون اهالی شده ‌بود،بهطوریکه از هر چهار نفر، یک نفر با کمکهای خیریه زندگی میکرددرمیان کارگران شهر، حرکتهایی اعتراضی بهراه افتاده بود و ایدههایسوسیالیستی درمیان آنها و نیز فرهیختگان دموکرات شهر کمکم جای پایی بازکرده بودیکی از آن فرهیختگان دموکرات، پدر همسر آتیمارکس، لودویگ فون وستفالن بود که در آن زمان مشاور دولتی شهر ترییر بود.

وستفالن یکی از دوستان نزدیک پدر مارکس بودهنریش مارکس و وستفالن از افراد سرشناس ترییر بودند و هردو از اندیشمندان روشنگریفرانسه متأثر بودندهنریش به ویژه تحت تأثیر وُلتر و روسو بودلودویگ وستفالن نیز فردی فرهیخته و یکی از طرفداران سن سیمون، بنیانگذارسوسیالیسم فرانسوی، بوداو نبوغ مارکس نوجوان ۱۴ ساله را تحسین میکردمارکس اشتیاق شدیدی به آموختن داشت، و تحت نظر و هدایتوستفالن با ولع تمام در حال فراگیری شکسپیر، شیلر، گوته، دانته، هومر و نیز ایدههای سوسیالیستی بودبین آندو رابطهای صمیمانه برقرارشده بود.

خانهی وستفالن محل برگزاری جلسات متعدد و مرکز فعالیتهای فرهنگی بودبهویژه پس از قیام ژوییهی ۱۸۳۰ در فرانسه که باعث کنارهگیریشارل دهم گشت، جنبوجوش تازهای در محافل روشنفکری ترییر ایجاد شده بوددر انجمنی که به ابتکار پدر مارکس تأسیس شده بود،شرکتکنندگان شعارهای «برابری و آزادی» سرمیدادند و از برقراری حاکمیت قانون سخن میراندندبنا به گزارش یک افسر نظامی، در آنجا«شور و شوق یک روح انقلابی» شکل گرفته بودبه پدر مارکس و اعضای انجمن مظنون شده بودند و انجمن را رصد میکردندکارل که در اینزمان پسری ۱۶ ساله بود، بیتردید از این رخدادها، از درخواستهای آزادی فردی و آزادی مطبوعات تأثیر پذیرفته بود.

همهنگام با این رخدادها، مارکس جوان در دبیرستان با آثار ادبی، تاریخی و فلسفی بزرگانی چون اوید، سوفوکل، سیسرو، تاکیتوس،توسیدیدس و افلاطون آشنا شده بودزبانهای لاتین، یونانی و فرانسوی را فراگرفته بودپس جای تعجب نیست که در ۱۷ سالگی، در انشاییکه برای فارغ التحصیلی زیر عنوان «انتخاب یک حرفه» مینویسد، اعلام میکند:

«مهمترین راهنمای هدایتگر ما در انتخاب یک حرفه، بهروزی بشریت است... سرشت انسان به گونهای ساخته شده است که دستیابی به کمالفردی او در قِبل فعالیت برای کمال و سعادت همنوعان است... اگر ما در زندگی کاری را انتخاب کنیم که بیشترین خدمت را برای بشریت انجامدهیم، هیچ باری نمیتواند ما را خم کند، چراکه این فداکاری به نفع همگان استما نباید به یک خوشنودی حقیرانه، محدود و خودخواهانه تندهیم بلکه خوشنودی ما به میلیونها متعلق است...»

 

بُن و برلین ۱۸۴۱-۱۸۳۵

ابتدا لازم به یادآوری است که موضوع متن حاضر بیوگرافی نظری مارکس نیست  امری که نه در چارچوب یک مقاله میگنجد و نه در تواننویسنده استاصل موضوع تلاش برای پاسخگویی به پرسشی است که در آغاز این مقاله طرح شدپرسش این بود که آیا رابطهی بین شرایطهستی و «آگاهی»، در اینجا هستی و اندیشهی مارکس، یکسویه است و یا اندیشه نیز میتواند به نوبهی خود هستی اجتماعی را متحولکند؟ تا اینجا، هرچند بهطور اجمالی، تاحدی به شرایط عینی و ذهنی ترییر و تأثیر آن بر شکلگیری نطفههای نظری مارکس اشاره شدامامارکس تنها نوجوان ترییر نبوددر خود او، در ذهن جستوجوگر و پرسشگر او، در اشتیاق کمنظیر او برای فراگیری، به یک کلام در نبوغ او،گرایشی درحال رشد بود که خودِ مارکس نسبت به فرایند تحول بعدی و نتایج آن واقف نبود  گرایشی که پس از پس از قوامیابی نه فقط سیرحکمت بلکه مسیر بالفعل جهان را برای همیشه دگرگون کرد!

بههرحال، مارکس ۱۷ ساله، در ۱۵ اکتبر ۱۹۳۵ عازم دانشگاه بُن میشودکلاسهایی که در دانشگاه بُن برداشته بود به اساطیر یونان باستان،تاریخ هنر، فلسفه و حقوق اختصاص داشتنداو در آنجا به «باشگاه شعرا» پیوستمارکس بلافاصله قریحه و طبع هنری خود را کشف کرد وآزموددر این دوره از او دفترهای شعری بهجا مانده است که قصد انتشار آنها را داشتاو در یکی از اشعار رُمانیک خود در ۱۸۳۶ به نام«احساس»، مینویسد

«من در کشاکشی بیپایان گرفتارم،

جوش و خروشی بیپایان، رؤیاهایی بیپایان؛

من نمیتوانم همرنگ جماعت شوم،

درمسیر جریان آب شنا نخواهم کرد».

باشگاه شعرای بُن پر از فعالین سیاسی بود و بُن یکی از مراکز اعتراضات دانشجویی بودتعدادی از دانشجویان آنجا دستگیر شده بودندپدر مارکس با خواندن اشعار مارکس به او نوشته بود که از آنها سر در نمیآورمزندگی دانشجویی مارکس، پدرش را نگران کرده بودازاینرو،تصمیم گرفت او را روانهی دانشگاه برلین کنددر ۲۲ اوت ۱۸۳۶، دانشگاه بُن با انتقال او به برلین موافقت میکندرشد فکری مارکس بینسالهای ۳۶ تا ۴۱ باورکردنی نیستاو آثار باستانی، قوانین مدنی، حقوق و جزایی را با دقت مطالعه میکرددو کتاب دربارهی قوانینباستانی روم را به آلمانی ترجمه کردبخشی از کتاب رتوریک ارسطو، اثر تاریخی تاکیتوس به نام ژرمانیا، و اشعار اوید را ترجمه کردشروعبه خودآموزی زبان ایتالیایی و انگلیسی کردحتی یک رُمان به نام اسکورپیون و فیلیکس و یک نمایشنامه با اقتباس از فاوست به نام اولانمنگاشت و جستارهایی به سبک دیالوگهای افلاطون به قلم کشید.

از فرط خستگی مدتی بیمار شد و طی بیماری در نامهای به پدرش گفت «با سراسر [آثارهگل و تمام پیروان او آشنا شدم.» هگل ۵ سال پیشاز ورود مارکس به برلین درگذشته بود اما کماکان فلسفهی او غالب بودمارکس به جرگهی هگلیهای جوان در «باشگاه دکترها» پیوستبدینسان وارد کارزار مجادلهی نظری گشتاو درنامهای به پدرش در دسامبر ۱۸۳۸ مینویسد: «در زندگی فرد لحظاتی وجود دارند که مانندسرحدات مرزی، پایان یک دوران و همهنگام بهروشنی یک مسیر جدید را نشان میدهنددرچنین لحظههای گذاری، بهناگزیر احساس میکنیمتا با اندیشیدن مانند چشمان عقابی به گذشته و حال نظر افکنیم تا نسبت به موقعیت واقعی خود آگاهی پیدا کنیمدرواقع، خودِ تاریخ جهانیمایل است بدین شیوه گذشته را نگاه و ارزیابی کند که غالباً به آن ظاهری واپسگرا و ایستا میدهد، درحالیکه صرفاً به صندلی خود تکیه دادهاست تا خود را شناخته و کنش خود را در اندیشه، در تعقل، بازیابی کند».

مارکس از سال ۱۸۳۹ مشغول پژوهش برای نگارش پایاننامهی دکتری شد و در آوریل ۱۸۴۱ بخشی از پژوهش گستردهی خود را زیر عنوان«تفاوت فلسفهی طبیعت دموکریت و اپیکور» به پایان رساند اما بهجای برلین آنرا به دانشگاه ینا دادمطالعهی دقیق پایاننامه، بهویژه دفترهایتدارکاتی آن، میتواند ریشههای فکری آنچه بهنام «مارکسیسم» میشناسیم را بر ما آشکار کند.

موزس هس، یکی از پایهگذاران سوسیالیسم در آلمان که هم ازلحاظ شهرت و نوشتههایش و هم از لحاظ سنی پیشکسوت مارکس بود، پس ازملاقات مارکس در یکی از محافل سوسیالیستی، حیرتزده میشوداو در نامهای به دوستش برتولد اوئرباخ در ژوئن ۱۸۴۱ مارکس را اینگونهتوصیف میکند: «او پدیدهای است که تأثیری بهسزا در من گذاشتخود را آماده کن تا برجستهترین فیلسوف - شاید یک نابغه - نسل کنونی راملاقات کنیدکتر مارکس (نام معبود منهنوز بسیار جوان است... تصور کن روسو، وُلتر، لسینگ، هولباخ، ‌هاینه و هگل را؛ سپس همگی آنهارا در وجود یک فرد واحد ترکیب کن... ماحصل آن دکتر مارکس است».

 

درنگی در پایاننامهی دکتری مارکس

بررسی دقیق پایاننامه، بههمراه هفت دفتر تدارکاتی آن نشان میدهد که انگیزهی واقعی مارکس علاوه بر تاریخ دوران باستان، همچنین تاریخزمان خود، هگلیهای جوان و «میانمایه»ی همدورهیاش بود که «استاد ما را بد فهمیدهاند.» همانطور که مارکس تشریح میکند «در تاریخفلسفه نقاط عطفی وجود دارد که فلسفه را در خود به سطحی انضمامی برمیکشاند.» مارکس این نقاط عطف را در ارسطو و هگل شناساییمیکند. «به دنبال فلسفهای بزرگ، فلسفهای جهانی»، توفانی فرامیرسد که ما را به کجراه میبرد، چراکه به واقعیت جهان بیرونی، به«پراکسیس»، روی نمیآوردازاینرو، پس از ارسطو، یک زنون، و پس از هگل «تلاشهای غالباً ضعیف فیلسوفان مدرن» رخ میدهد

برعکس، مارکس وظیفهی فلسفه یعنی وظیفهی خود را اینگونه تبیین میکندهمانگونه که «پرومته با ربودن آتش از بهشت شروع به ساختنخانهها میکند و بر روی زمین مسکن میگزیند، فلسفه نیز که به کل جهان گسترش یافته است، علیه جهان پدیداری چرخش میکنداکنون همینامر در خصوص فلسفهی هگل صدق میکند.» ازاینروست که مارکس بلافاصله پس از اتمام پایاننامهی دکترایش درگیر فعالیتی عملی ـ نظریمیشوددرواقع میتوان آنچه را که مارکس از زبان آیسخولوس (آشیلدر وصف پرومته برجسته میسازد، در مورد خود او بهکار برد. «فلسفهاین نظر را پنهان نمیکنداعتراف پرومته کهبهعبارت ساده من از خیل خدایان انزجار دارم، در حقیقت اعتراف خود فلسفه و کلام قصار آن برعلیه خدایان آسمانی و زمینی است که خودآگاهی انسان را بهعنوان والاترین الوهیت نمیپذیرند». سپس ادامه میدهد: «اما فلسفه بهجنبوجوش نامعقول بینوایانی که از وضعیت ظاهراً وخیمشدهی فلسفه احساس شعف میکنند همان پاسخی را میدهد که پرومته به هرمس،خدمتگزار خدایان دادمطمئن باش که وضع خویش، سرنوشت شوم خود را، با بندگی تو عوض نمیکنمهمان بهتر که خادم این صخره باشمتا غلام وفادار پدر زئوس». واپسین کلام پیشگفتار پایاننامهی مارکس چنین است: «پرومته برجستهترین قدیس و شهید تقویم فلسفی است».

به دیدهی مارکس، خودِ فلسفه علیه جهان پدیداری چرخش میکند، آنگاه کلیت آن به یک کلیت انتزاعی فروکاسته میشود؛ یعنی، به یکی ازجوانب جهان تبدیل میشود که معارض جنبههای دیگر استرابطهای که با جهان برقرار میکند، بازتابی استمتأثر از اشتیاق به تحقق خود،وارد تنش علیه دیگری میشودیقین درونی و کمالیافتگیاش، شکسته میشودآنچه فروغی درونی بود، به شعلهای سوزان تبدیل شده و بهبیرون زبانه میکشددر نتیجه، دنیا فلسفی شده و فلسفه نیز دنیوی میشود، اینکه تحقق آن درعین حال بهمثابهی نابودی آن است، اینکه درکشاکش پیکار علیه آنچه بیرون از آن است، دقیقاً دستخوش همان کاستیهایی میشود که با آنها در طرف مقابل در حال نبرد است، و اینکهتنها با درگیرشدن با آنها است که میتواند کاستیهای خود را برطرف کندآنچه با آن مخالفت میکند و آنچه با آن میجنگد، همواره همسانخودِ اوست، با این تفاوت که عوامل معکوس شدهاند.

ازاینرو، «ذهن نظری، بهمحضی که درخود به آزادی میرسد، به انرژی عملی تبدیل میشود، و با ترک امپراتوری مبهم دنیای مردگان بهمثابهیاراده، علیه واقعیت جهانی که بیرون از آن است روآوری میکند... اما، عمل فلسفه، خود نظری استاین نقد است که وجود فردی را با ذات، وهستی فردی را با ایده میسنجد». 

بنابراین، مارکس برخلاف توصیهی استادان دانشگاه برلین و علیرغم فشار و تهدید خانوادهاش، پس از فارغالتحصیلی با دنبال کردن حرفهیدانشگاهی و کار آکادمیک مخالفت میورزدتوگویی مضامین پایان نامهی دکترایش مسیر بعدی زندگی او را پیشبینی کرده بودند.  ازاینرو،مارکس به محض خروج از دانشگاه درگیر مبارزه با قدرتهای موجود میشوداین مسیری است که او تا زمان مرگ از آن روی برنمیتابدهمانگونه که فریدریش انگلس بر مزار مارکس اعلام کرد: «نام او در تمام اعصار ماندگار خواهد بود، همانطور نیز آثار او».

 

منابع

Karl Marx Collected Works, Vol. I, International Publishers, New York, 1975.

Mary Gabriel, Love and Capital, Back Bay Books, New York, 2011.

S.S. Prawer, Karl Marx and World Literature, Oxford University Press, 1978.

 

https://www.tribunezamaneh.com/archives/347340

 

 

 

No comments:

Post a Comment