"All our invention and progress seem to result in endowing material forces with intellectual life, and in stultifying human life into a material force." – Karl Marx

فقط وقتيكه فرد بالفعل انسانى، شهروند تجريدى را به خود بازگردانده باشد...وقتيكه قدرت اجتماعى خود را طورى ادراك و سازماندهى كرده باشد كه ديگر نيروى اجتماعى همچون قدرتى سياسى از او جدا نشود، فقط در آنموقع است كه رهايى انسانى كامل ميگردد.-- کارل مارکس


Friday, November 4, 2022

دیالکتیک جنبش انقلابی

  

دیالکتیک جنبش انقلابی

سخنی پیرامون کنش، اراده، خود-آگاهی و هدف


یکمدیروز، امروز، فردا

 

 آنچه بعد از گذشت چند هفته از آغاز خیزش انقلابی شاهد آن بودیم، بسیار امیدوارکننده بودجنبشی انقلابی بهویژه در کردستان که طلایهداراعتلای جنبشی ناگسستنی در سراسر ایران و کلیهی شهرها استاجتماعاتی که در بیش از پنجاه نقطهی تهران برگزار گردید و در مواردبسیاری جنبهای تهاجمی یافت، دستکم نشانگر آن است که نافرمانی و آتش خشم زنان و جوانان بههیچوجه خاموششدنی نیستتداوم وپیوستگی این برآمد انقلابی در یکی از سختترین شرایط سرکوب، به خودی خود یک دستاورد کمنظیر استپس پرسیدنی است که در اینفوران بیرون جهیدهی انزجار عمومی، در سرشت این خروش گسترده، و زیر آتش خشم آن چه اهدافی نهفته است؟ به عبارت دیگر، چگونهمیتوان در فرایند کنشِ 'نفی'، و از درون آن، خصلت 'ایجابیاین جنبش نوین را استخراج کرد؟

هستیشناسیِ هستیِ یک جنبش انقلابی وظیفهای مبرم است که با نفوذ در امکانات، ظرفیتها و پتانسیلهای شناخته و ناشناختهی آن و باادراک و تبیین آن، میتواند به خود-آگاهی این حرکت انقلابی یاری رسانده و دست آخر راهگشای مسیری هدفمند گردددر عین حال باید بهدشواری چنین وظیفهای اذعان کرد، چراکه یکم، این جنبشی نوپاست که هنوز در خود ریشه نبسته است، و دوم، راکد و ساکن نیست بلکه سیالو پرشتاب است و نمیتوان آن را در یک وهلهی معین منجمد کردبنابراین، هر کوششی برای شناخت، بنا به ضرورت، خصلتی مقدماتی خواهدداشت

اگر اذعان داریم که شکوفایی جنبش در چند هفتهی اخیر 'بینظیربوده است و شبکههای اجتماعی، روابط کمابیش قابلاتکایی ایجاد کردهاند،و درحیطهی خبررسانی و فراخوان به تجمعات اعتراضی خوب عمل کردهاند، ضروری است از شکلهای اولیهی بروز خودسازماندهیِ غیرکلاسیک جنبش عمومی منتزع نشویم و تجسم اشکال دموکراسی اجتماعی را نیز بعضاً در درون آنها جستجو کنیمتکیه بر گسترش حوزهیعمومی و شبکههای اجتماعی، بر شعور و نوآوریهای جنبش کنونی، از جنبهی نظری حاوی دستاورد مهمی استعدم نگاه 'ابزاریبهشبکههای اجتماعی، بدان معناست که آنها را صرفا بهعنوان اهرمهای فشار بر هیئت حاکمه نپنداریم، بلکه دستیابی اهداف جنبش کنونی را بهشکوفایی این خلاقیتها منوط بدانیمدر عین حال، باید بین طرح یک برنامه و استراتژی سیاسی و یا 'تحلیل مشخص از شرایط مشخصوتبیین اهداف و چشماندازهای جنبش، و اینکه بهواقع چه نوع اجتماعی را هدف خود قرار خواهد داد، تفکیک قایل شد.

در شرایط کنونی، نقش 'رهبریبه معنای قبول مسئولیتی تاریخی برای شفافسازی مطالبات عمومی و کمک به رشد و قوامیابی خود-آگاهیآنهاست، به طوری که سرانجام 'حق تعیین سرنوشتاز یک درخواست عام به واقعیتی بالفعل تبدیل شودنقطهی شروع اما، تکیه بر'عقلانیتسوژههای آفرینندهی این جنبش نوین و اعتماد به بلوغ فکری آنهاستچنانچه این ادراک در تفکر اندیشمندان و فعالان جنبش نهادینه شود، وبر زمینهای معرفتی استوار گردد، میتواند با نخبهگرایی مفرطی که همواره 'تودهرا 'ناآگاهپنداشته و خود را یگانه منشأ 'خردقلمداد میکندگسسته و ازاین طریق حوزهی عمومی را برای شرکت مستقیم عاملان واقعی جنبش درتعیین سرنوشت خود مهیا کند؛ مشروط به آنکه فعلیتیافتگی این خودگردانی را در زندگی بالفعل و قدرت تصمیمگیری عمومی در کلیهی عرصههای حیات اجتماعی بازبیابیم.

بیشک مسیر دشواری در پیش استخیزهای بلندی که این جنبش انقلابی ظرف چند هفتهی اخیر برداشته در طی ۴۳ سال گذشته بیسابقهبوده استنخستین و مهمترین مسألهی پیش رو، حفظ و تداوم آن استاما چنانچه تداوم این برآمد انقلابی صرفاً در گرو نفی آنچه نمیخواهدباشد، و یا رفتهرفته در جدالی دایمی با دشمن خود را فرسوده کند، آیا امکان رشد، گسترش، اعتلا و خود-شناسی پیدا خواهد کرد؟ پاسخ بهچنین پرسشی پیشاپیش قطعی نمیتواند باشداما کوشش جمعی برای یافتن پاسخ، برای کمک به خود-فهمی این برآمد انقلابی و مسیر حرکتآن را نمیتوان به فردا موکول کرد  آینده در بطن زمان حال به سر میبردفردا همین امروز است


 

دومهستیشناسیِ هستی انقلاب

مدتها بود که یک 'انقلاب خاموشدر اعماق آگاهى 'تودهی نقاددر حال جوشش بود، که با جرقهای، با مرگ فجیع مهسا (ژینا)، بهسرعت بهسطح رسيده و بیرون جوشیدتا پیش از ظهور جنبش اجتماعی کنونی، برحسب ظاهر تنها واقعیت موجود در ایران، سلطهی خفقانی و مخوفحاکم بوداما به محض فوران یافتن خیزشی رو به گسترش، شاهد پیدایش یک واقعیت نوین گشتهایماین دو واقعیت، اکنون در جدال مرگ وزندگی به سر میبرندیکی واقعیتی که فاقد مشروعیت حقوقی و حقیقی است، و دیگری واقعیت نوظهوری که به قدرتی بالفعل تبدیل شده استدر واقع آنچه امروز با آن روبرویم حاکی از موجودیت بالقوهی یک قدرت دوگانه است.

بنابراین، به خاطر جنبش 'ناگهانیکنونی، وضعیت كاملاً جديدى پدیدار شده است، و از درون اوضاع سابق واقعيت تازهای خلق کرده استآنچه ممکن را به واقعیت تبدیل میکند 'سنتزمجموعه عواملی است که درون یک وضعیت خاص زیست کرده، و زمانی نمایان میشود که فورانکرده باشدآنچه 'شرایطرا که بهخودی خود 'منفعلاست به یک واقعیت یا امری بدیهی تبدیل میکند، حرکت آرامی است که پیشاپیش در کنهشرایط پیشین صرفاً حضوری بالقوه داشتبدین سان، ناگهان ديد جديدی از 'امر ممكنپديدار میگردد که علت وجودیش را صرفاً مدیون خوداست و محصول هیچ تشکیلات خاصی نیست.

آنچه در وهلهی تاريخى فعلى تازگى دارد ظهور اشكال نوين و متنوع همبستگى مردمى است كه به مفهوم 'عرصهی عمومىنيز معنای تازهاىبخشیده استاين عرصه ديگر در محدودهی جدال نظرى بين روشنفكران رادیکال محصور نمانده بلكه به هستى عمومى گذر كرده استدرچنين دقایق حساسی، جامعه به يك وهلهی كاملاً جديد از خودآگاهى مىرسد، بهطوری كه ناگهان اینگونه مینماید كه با برآمد يك حس جديدتشريك مساعى روبرو هستیم که جدايى بين فرد خصوصى و عمومى درهم شكسته استاکنون جامعه در آستانهی گذاری نوین به سوی یکانقلاب اجتماعی است!

بنابراین، جنبش انقلابی کنونی، حرکتی از پایین، از سوی پراکسیس، است  یعنی محصول یک جنبشِ خود-انگیختهی اجتماعی استهرانقلابی خالق واقعیت خود است و تا قبل از ظهور عملی به نظر نمیرسدانقلابها معمولاً غیرمترقبه و غیرقابل پیشبینیاند و به محض وقوع،عینیتی جدید میآفرینندهستیشناسیِ هستیِ خیزش انقلابی کنونی، بیشک ضرورتی مبرم است که میتواند به چگونگی تداوم و موفقیتنهایی آن کمک کندوجه غالب برآوردهای اخیر، حتی وقتی خواهان سرنگونی و نفی نظام سیاسی حاکماند، هنوز دید جامعی از جوهرایجابی جنبش اجتماعی کنونی بهدست نمیدهندالبته خصلت پویا و سیال جنبش کنونی نیز به سهم خود معضلِ یافتن معنا را دشوار میکند.

با این حال نباید شتابزده معنای خاصی را از بیرون به جنبش تحمیل کرد، چراکه قالبگیری یک جنبش تازهپا، چشمانداز ما را محدود و راهتداوم، تعمیق و گسترش آن به یک انقلاب اجتماعی را مسدود میکنددر واقع پدیدهای که معنای خود را حتی بهطور سربسته در درون خود حملنکند، عاری از سرشتی خودبنیاد استلذا درتکاپوی یافتن هویت خود، به مقولاتی خارج از نهاد بالفعل خویش متوسل شده، استحاله یافته و بهبیراهه میرود.

اما برای سنجش هر حرکت اعتراضی نوین، در درجهی نخست ضروری است که عاملان یا سوژههای آفریننده اش را شناختآفرینندگانخیزش انقلابی کنونی، موجب رها شدن انرژیهای خلاق اجتماعی شدهاندامروز جامعهی ما گویی به یک وهلهی کاملاً جدید رسیده و ناممکنرا ممکن ساخته استبهناگاه چنین مینماید که با برآمد حسی جدید از تشریک مساعی، قدرت تشخیص و توانمندی اجتماعی روبرو شدهایمتکاپوی عمومی برای خودفرمانی، برای برقراری یک روش جدید زندگی، بهطور تلویحی تجسم شکل گرفتن یک خرد جمعی استمفهوم آزادی دردرون این شعور نقادانهی جمعی که زادهی خودانگیختگی است، مستتر است که میباید ما را به چالش کشیده و نیاز به یک برخورد جدید فکریرا در ما بیدار کند.

توان راهبردی اندیشهی آزادی درآن است که زمینهی تداوم و تکوین جنبش اجتماعی را در خود آن جستجو کند و نسبت به آن به عنصریخارجی تبدیل نشده و هدفی از پیش تعیین شده را بر انقلاب اجتماعی تحمیل نکندهنگامی که یک عینیت جدید توأم با آگاهی عمومی با تئوریرهاییبخش عجین شده باشد، خودواسطهگر شده و روحی خودپو مییابدماحصل فرایند یک تحول عمیق اجتماعی، توانمندی، خودسازی وبلوغ سوژههایی است که در مسیر حرکت خود استعدادهای خود را شکوفا کرده، معنا میبخشند و قدرتسازی میکنند تا بتوانند سرنوشت خودرا خود دردست بگیرند.

آنچه در دقایق حساس کنونی ضروری است، جستجو برای یافتن مفهوم یا نظریهای انقلابی است که به طور تلویحی در جنبش کنونی درونمانباشدهنگامی که اندیشهی انقلابی چالش تئوریِ مستتر در یک جنبش نوپا را ملاقات کند، آنگاه مرحلهی جدیدی از شناخت گشوده خواهدشدخودِ تئورى یک نيروي مادى است، به شرطی كه مشخص و جامع باشد، به شرطی كه كاملاً درونى باشد، و بهحدی پرورانده شده باشد كهبتواند معادل 'خودبيانىسرشتِ یک جنبش انقلابی شود؛ بهطوری كه یک حركت نوین اجتماعى بتواند بر عينيت وجود خود وقوف كامل پيدا كنددر آن صورت تئورى میانجیگر میشود و مىگذارد جامعه هويت روشنى از خود بازيابى كند، يعنى اجازه ميدهد كه جنبشی انقلابی در خلالتمام مراحل سخت و ضرورى قوامیابی خود، خود-جهتدهنده شود

اما پرورش تئورى كار دشواری است و نمىتواند بىواسطه ادراك شودخودِ تئورى هم نیازمند یک رشد دائمى استتئورى نمىتواند بهمفاهيمی جامد و از پيش ساختهشده تمسك كند و از طريق دادههايى حاضر و آماده معنا سازی كندپس مستلزم یک روش استتئورى هممانند يك جنبش تاريخىِ خودزا و خودپو، مشمول ديالكتيك استدرغير اينصورت بهقول گوته، درخت زندگى همواره سبز و تئورى خاكسترىخواهد ماند

 

سومبار دیگر دربارهی دیالکتیک

خیزش انقلابی کنونی و جنبشهای اجتماعی سالهای اخیر (آبان، خوزستان، اصفهان، و نیز اعتصابات متعدد کارگری و اعتراضات معلمان،بازنشستگان، مالباختگان و غیره)، علیرغم گستردگی، هنوز با یکدیگر پیوند نخوردهانداینکه چنین خیزشهایی چگونه و در چه زمانی به یکجنبش سراسری بههم پیوسته و پایدار تبدیل گردند، هنوز قابل پیشبینی نیستهیچکس منکر نیست که این جنبشها نیازی مبرم به همگرایی،پیوستگی و تداوم دارنداما گسترش در سطح، همچنین نیازمند تعمیق استدرست بهخاطر ادراک ژرفا و سرشت ساحتهای متنوع جنبشهایکنونی است که ما در عین حال نیازمند نگرشی دیالکتیکی-انقلابی هستیموظیفهی چنین نظریهای، ترکیب و تلفیق مجموعهی حرکتهایاعتراضی در یک جامعیت انضمامی است

چنین دیدگاهی استقرایی نیست، بلکه درحین اذعان به استقلال هریک از این جنبشها، جامعیت را از درون وجوه خاص آنها استخراج میکندهریک از این جنبشها اجزایی از یک کلیت هستند، و هر جزئی، به خودی خود یک کلیت است چرا که در درونش تعینات گوناگون و متضادیوجود داردبنابراین، وجه عام نه به معنی نفی وجه خاص است و نه به معنی پذیرش سکون و انجماد آن، بلکه همچنین قایل به خودانکشافی وبارور شدن وجه خاص و گذارش به امری جامع است.

آنچه اساسی است در درجهی نخست معطوف به خود-سرنوشتسازی سوژههایی است که استقلال و رشد خود-آگاهی آنها در فرایندخودکنشگری، در تداوم خود، زمینهی واقعی یک وجه عام انضمامی را ایجاد میکنددقیقاً برای شناخت چنین زمینهای است که دیالکتیک بهکمک ما میآیدابتداییترین چیزی که دیالکتیک به ما میآموزد، مفهوم بستر، مبنا یا زمینهی وحدت استزمینه، وحدت تشابه و تمایز است؛تأمل در خودی که به همان اندازه، تأمل در دیگری است، و بالعکسذاتی که مشخصاً بهسان یک کل بنا شده باشد.

ترجمان چنین مفهومی در جنبشهای اجتماعی، قایل شدن به استقلال وجه خاص و درعین حال درک ارتباط متقابل آن وجوه خاص با یکدیگراستازاینرو، وقتی میگوییم زمینه، وحدت تشابه و تمایز است، باید مراقب باشیم که این وحدت را همچون یک همانندی انتزاعی ادراک نکنیمبرای پرهیز از کجفهمی، میتوان گفت زمینه، صرفنظر از یک وحدت، همچنین بیانگر تفاوت بین تشابه و تمایز است.

بنابراین، اندیشهی دیالکتیکی، واقعیت وجودی تنوع جنبشهای اجتماعی را تشخیص داده، به عناصر جامع و قوانین حرکت آنها پی برده و بهخود آنها بازمیگرداندولی درعین حال با وارد کردن مقولات دیالکتیکی، از وجودِ در خود آنها بازگشایی میکندپس از یکسو مضامین آنها راترکیب میکند اما از سوی دیگر، تکامل آزادی را که توسط منطقِ خودِ جنبشها تعین یافته ‌است به آنها وارد میکند

چنانچه این مفاهیم را به مجموعهی جنبشهای اجتماعی تعمیم دهیم، درمییابیم که یک انقلاب اجتماعی با اینکه یک کلیت است، نمیتواندنافی اجزای سازای خود باشداجزای یک کلیت، هرکدام یک کلیت و بهخودی خود یک دایرهی کاملانددر هریک از این اجزاء یک خصوصیتمعین یا یک واسطه یافت میشودهر دایرهای ازآنجا که یک کلیت است، محدودیتهایی را که بر آن تحمیل شده است میگسلد و به دایرهایگستردهتر راه باز میکندکلیت ایده از نظاممندی این عوامل مشخص تشکیل شده است؛ هریک از آنها، عضو ضروری یک سازماندهی هستند.

بنابراین، بهجای مصلوب کردن جنبشهای نوپای کنونی، باید تأکید کرد که ماحصل یک تحول عمیق اجتماعی صرفاً در بهزیر کشیدن قدرتسیاسی وقت خلاصه نمیشودتوانمندی یک جنبش نه در قدرت انهدام که در خودسازی و بلوغ سوژههایی است که در مسیر حرکتاستعدادهای نهان خود را شکوفا کرده، قدرت و معناسازی میکنند تا سرنوشت خود را خود بهدست بگیرندحقیقت، انضمامی استپس برایدریافتش باید به محتوای خود جنبش، به درخواستهای مشخص آن، و به تمامیت اجزا و عناصر سازایش رجوع کرد

پرسش این استآیا رابطهی اجزاء یک کلیت با یکدیگر صرفاً یک رابطهی بیرونی است؟ اگر چنین نیست، چه چیزی باعث پیوند درونی آنهامیشود؟ حرکت دیالکتیک در اندیشه از هستی شروع شده و با هستی به پایان میرسد، اما با یک هستی بارورشده و کمالیافته کهدربردارندهی غنای مجموعهی روابط متقابل جهان هستی استدر فاصلهی بین این دو هستی، یعنی هستی بیواسطهی نخستین و هستیوساطتیافتهی نهایی، دیالکتیک وارد سفرهای پرماجرایی میشود که در کلیت خود معرف هستیشناسی و نیز شناختشناسی وجود اجتماعیاست  موجودیتی که با میانجیگری اندیشه، تجسمی تجریدی یافته است اما همانطور که تاکنون مشاهده کردهایم، از قابلیت بازآفرینی وتطبیق با شرایط بالفعل اجتماعی برخوردار است.

چنانچه نقطهی عزیمت را که هستی انتزاعی و بیواسطهی نخستین است همه جا به هستی 'سوژهترجمه کنیم، فرایند تکوین و قوام گرفتنسوژهگی، مسیری پرحادثه و مملو از تضاد را در پیش خواهد داشتپس بیگمان ضروری است فراتر از هستی محض برویم اما در عین حالصحبت از محتوای آگاهی ما بهعنوان چیزی جداگانه که گویا بیرون از هستی و در جوار آن است، نامعقول است

ولی هستی بهمثابه هستی نیز ابداً ثابت و نهایی نیست بلکه شامل دیالکتیک شده، 'به ضد خود تبدیل میشود.' خود آن ضد نیز چنانچه دربیواسطگی و به خودی خود درنظر گرفته شود، 'نیستیاستازاینرو، حقیقت هستی و نیستی، وحدت آندو است؛ و این وحدت، همانا شدناستفرایند شدن، ماحصل جدال درونی هستی و نیستی استیعنی فرایند شدنِ هستی، نخستین اندیشهی انضمامی دیالکتیک است کهراهگشای 'هستی تعینیافتهمیگردد، اما چنانچه هستی از تعینیافتگی منفک و مجزا نگاه داشته شود، یعنی بهسان یک 'هستیِ در خودباشد، صرفاً یک انتزاع میانتهی است

هستی، آنچه اینجا و اکنون متعین است، و درتعینیافتگیاش در یگانگی به سر میبرد، و آشکارا همچون نفی برقرار شده است، در عین حالشامل یک 'محدودیتاست؛ محدودیتی که معرف کرانمندی آن است ولی از بیرون بر آن تحمیل نشده و فرآروی از آن، و پیشروی به بیکرانگیآن نیز ناشی از تنشی درونی است که منشاء خودجنبی، و کنش خودجوش استاما بیکران یا امر جامع، به معنی انهدام کرانمند نیستچراکه از وجه خاص منتج شده و پیآمد دیالکتیک دگرشدگی آن است

بین کرانمند و بیکران، تعارضی انعطافناپذیر برقرار نیست، یعنی نمیتوان کرانمند را اینجهانی (اکنونو بیکران را آنجهانی (آیندهتصور کردبیکران بهمثابه نافی کرانمند، در عین حال آن را حفظ و جذب خود میکندبنابراین، گذارِ کرانمند به دگرِ خود، به بیکران، در واقعبه معنی به یگانگی رسیدن با خود و بازیافتن خویش استدر فرایند دیالکتیکی، آنچه ابتدا یک هستیِ در خود بود، اکنون به 'هستیای برایخودتکوین یافته استچنانچه فرایند خودانکشافی هستی را به هستی سوژه یا هستی یک جنبش رهاییبخش ترجمه کنیم، میتوانیم برایپرسش آغازین این بخش از مقاله پاسخی مقدماتی ارایه کنیمآنچه بین اجزاء یک کلیت پیوندی نهادینه برقرار میکند، کمالیافتگی هریک از آنوجوه خاص به جامعیتی است که از دیالکتیک درونی خودِ آن اجزاء منتج شده باشد.

 

چهارمسیلوژیسمفرد، خاص، عام؛ یا:

'زن، زندگی، آزادی'

اجازه دهید مفهوم 'سیلوژیسمرا در ارتباط با یک جنبش معین اجتماعی به کار ببریم. 'سیلوژیسمیا سهگانهی روشمند در دیالکتیک، هممیتواند فرد (ژینارا با میانجیگری امر خاص (زن)، به امر عام یا جامعیت (زندگی آزادپیوند بزند، و یا برعکس، از امر عام با وساطت امرخاص، به فردیت اجتماعی شده گذار کنداما در هر دو مورد، میانجی امر خاص (رهایی زناستبدون روش (متددیالکتیکی، 'حقیقتقابلشناخت نیستهمه چیز مشمول روش است

بر پایهی چنین دیدگاهی، وجه عام به منزلهی نفی وجه خاص نیست بلکه دقیقاً از درون آن میگذردوجه خاص، در اینجا جنبش رهایی زن، بهخودی خود یک 'کلیتاست که شامل تعینات گوناگون و تضادمند درونی استدر شیوهی ادراک دیالکتیکی، 'رابطهی منفی با خودمترادف باخود-انکشافی، بارور شدن و شکوفایی وجه خاصی است که به رفع تنشهای درونی سوژه دست یافته استفقط در چنین حالتی است که'کلیتاز ساحتی انضمامی برخوردار میشودبنابراین، وجه عام نه جمع جبری اجزای سازای آن است و نه 'کف مطالباتدر یک دقیقهیمنجمد شدهوجه خاص و وجه عام هیچکدام ایستا نیستندبلکه هر دو دائما درحال حرکتاند.

بیگمان تبعیض و محرومیت حقوقی و حقیقی چه در عرصهی سیاسی، اجتماعی و نیز خانوادگی، جنبش رهایی زنان را از سرشتی مستقلبرخوردار میکنداما تأیید و تأکید بر استقلال، با اینکه یک نقطهی شروع کاملاً ضروری است، به خودی خود ماهیت رهایی را تعریف نمیکندجنبش رهایی زنان نیز با وجود یگانگی، دربردارندهی تمایزات درونی است، یعنی ترکیبی از تعینات متنوع استبهعنوان نمونه، جنبش رهاییزنان برای گسترش و تعمیق و از آنجا خودانکشافیاش نمیتواند نسبت به واقعیت وجودی محرومترین بخش جنبش، زنان کارگر و تهیدست ودرخواستهای معین آنها، بیتفاوت باشدبه این مسأله، میتوان تبعیضهای قومی زنان بلوچ یا کرد را نیز افزودموضوع این نیست که جنبشرهایی زن را در طبقه یا در قومیت حل کنیممسأله این است که جنبش زنان برای رسیدن به رهایی کامل، در حین حفظ استقلال، نیازمندخودفهمی موجودیت بالفعل خود بهمثابه یک کلیت انضمامی استپی بردن به ترکیب عناصر چندگانهی درونیاش، راه رسیدن به یک وحدتجدیدِ خودبنیاد را هموار خواهد کرداما نقطهی عزیمت که کل انضمامی است، تازه آغاز پیشروی و تکوین استاین پیشروی توسط تعیناتساده و تعینات دیگری که از پی آنها میآیند مشخص میشود و بهمرور غنیتر و انضمامیتر میگردد.

چنین بینشی در فرایند انقلاب ۵۷ بهکلی مفقود بوددر آن زمان بخش اعظمی از نیروهای چپ بهجای تشخیص وهلهای نوین برای تداوم وتعمیق انقلاب، که با جنبش گستردهی زنان در ۸ مارس آغاز گردید، آنان را در عمل به خانهنشینی دعوت کردند، چرا که به گفتهی آنها، نباید 'کلرا قربانی 'جزءکردپس ضروری است که از مضامین انضمامی و گوناگون منتزع نشویم و بار دیگر، مانند انقلاب ۵۷، به 'عمومیتیانتزاعینرسیم که راه خود را از خاص به عام باز نکرده باشداتفاقاً معضل اصلی، همانا پرداخته کردن مفهوم وجه عام در جنبش اجتماعی استجنبش انقلابی پیش رو را نسل کاملاً جدیدی به ارمغان آورده استاما در عین حال، نسلی که انقلاب ۵۷ را تجربه کرده و تسلط یک 'وجه عامانتزاعی و از آنجا مهار اهداف و خودانکشافی انقلاب را با پوست و گوشت خود لمس کرده است، میتواند آینهی تاریخی مهمی برای نسلکنونی باشدنسلی که چوب یک اصل عام مجرد شده را خورده است نباید از حفظ و یادآوری کردنش غفلت کند

حال که در فرایند دیالکتیکی از بیواسطگی هستی، به هستی انضمامی و ذات گذر کردهایم، اکنون به 'فعلیتمیرسیم، که تلفیق و پیوند وجودانضمامی و ذاتی است که پدیدار شده و وابسته به فعل یا کنش استامر بالفعل تا پیش از ظهور در بطن فعل و انفعالاتی که در سطح جاریاست همچون امر ممکن یا 'پتانسیل'، مستتر استآنچه نامشهود بود، آنچه در یک وضعیت مشروط در حال 'شدنبود ولی به چشم نمیآمد،ناگهان در فوران یک جنبش اجتماعیِ پیشبینی نشده، 'پدیدارشده، از زیر سلطهی علیت محض خارج شده، شرایطی را که به خودی خودمنفعل است دگرگون کرده، عینیت و فعلیت جدیدی میآفریندبه بیان بهتر، جنبشی است که امر واقع را از درون شرایطی بیرون میکشد کهپیشتر در آن حضوری بالقوه داشت، و با الغای شرایط موجود، به امر واقع یک وجود انضمامی میبخشد.

سیر تکوین و قوامیابی چنین جنبشی وابسته به 'سوبژکتیویتهاستسوبژکتیویتهای دیالکتیکی که بندهای خود را میگسلد و توسط سیلوژیسم،راه خود را به ابژکتیویته میگشایدهر حرکتی، چه در هستی و چه در اندیشه، صرفاً ازطریق سیلوژیسم قابل شناخت استسیلوژیسم زمینهیذاتی تمام چیزهای حقیقی استوجود انضمامی همه چیز سیلوژیسمی است که اجزاء و اعضای آن را تفکیک کرده و جایگاه بیرونی امر جامعرا به واسطهی امر خاص مرتفع کرده به فرد متصل میکند و برعکسفرد خودبنیاد را توسط وجه خاص به امر عام پیوند میزنددر این'سیلوژیسم عقلانی'، امر عام، امر خاص و فرد را نمیبلعدکاملاً برعکسدر اینجا سوژه توسط عمل وساطت، به خود واصل شده استدرچنین وجهی است که برای نخستین بار یک سوژه ظهور میکند؛ و یا در سوژه است که نخستین نطفهی سیلوژیسم عقلانی یافت میشود.

در اینجا عام و خاص به یکدیگر تبدیل شده و صرفاً با میانجیگری یکدیگر موجودیت دارندپس در حقیقت، امر عام این نیست که در مقابل امرخاص، یک چیز مشترکِ قائمبهذات وجود داردبرعکس، امر عام همان فرایند ویژگی بخشیدن به خود است که با خود در دگرِ خود در شفافیتیروشن، یگانه باقی میماندهم برای شناخت و هم برای رفتار عملی، بسیار مهم است که ما امر مشترک را با جامعیت واقعی مغشوش نکنیم.

گذار از هستی به ذات مترادف با گذار از استقلالِ یک هستیِ در خود به مرحلهی ارتباط و ارتباط متقابل استهیچ پدیدهای در انزوا زیستنمیکندنفیِ خود-زیستی منفرد، به معنی ورود به عرصهای نوین و ادراک هستی راستین استعرصهی 'ذات'، عرصهی اجتماع و هستیاجتماعی استذات  هستیای که از راه منفیت خود، میانجی خود با خود است  تا جایی که رابطهای با دگر است، رابطهای با خود استذات همانا واسطهیافتگی توسط یک دگر استدر بیان مرسوم نیز ذات به معنی یک مجموعه یا مجتمع است

درعین حال، ذات به تضادهایی که در درون هستی حضوری مستتر داشت، وضوح میبخشداگر در عرصهی هستی با مقولاتی چون کمیت،کیفیت و مقیاس روبرو هستیم، اکنون در عرصهی ذات با مقولات عالیتری چون همانندی و تکثر، ذات و فرانمود، شکل و محتوا، علت و معلول وکنش متقابل روبرو میشویمپرداختن به یکایک مقولات دیالکتیکی و ترجمان یکایک آنها در روابط اجتماعی، در گنجایش مقالهی کنونی نیستبااین حال ضروری است هرچند بهطور گذرا به برخی از آنها اشاره کنیم

هنگامی که در عرصهی اجتماعی با ذاتهایی گوناگون مواجه میشویم، گرایش بلافصل اندیشه، توسل به مقایسه است؛ روشی که با فروکاستنآنها به کمیتهایی معین، بین آنها همانندی یا تشابه برقرار میکنداما دیالکتیک، با آشکار کردن بیاعتباری همانندی محض، نشان میدهد کهنباید به تنوع محض قناعت کنیم. 'هدفرفع بیتفاوتی و تثبیت ضرورت وجودی آنهاست. 'زمینهیا مبنا، درحکم وحدت تشابه و تمایز است؛حقیقتی که تشابه و تمایز به آن تبدیل شدهاند  تأمل در خودی که به همان میزان، تأمل در دگر و بالعکس است  همانا ذاتی است که بهوضوحهمچون یک تمامیت استقرار یافته است.

این خاستگاه نوین، یا این مبنای مشترک، به معنی حذف تضاد نیست بلکه 'یک تعارض جدیدرا برمینشاند و از روابط میانجیشدهیاجتماعی، با برطرف کردن خود آن میانجی، بار دیگر به هستی میرسد، اما اینبار بهمثابه یک 'هستی انضمامی'. بدین سان، کثرتهایی پدیدمیآیند که جهانِ وابستگی متقابل و پیوندهای درونی بیکران را شکل میبخشنددر بیان متعارف، کرانمند ابژهای است که در تماس و تصادمبا دگر خود، مشروط و محدود شده، به سرحد خود میرسداما گام نهادن به بیرون و فراسوی کرانمند، با انهدام آن مترادف نیستکاملاًبرعکس، خاستگاه بیکرانگی، همان نفی در نفی است؛ یعنی نفی کرانمندی، در حکم حفظ و جذب آن است، درغیر این صورت، به یک مفهومانتزاعی و آنجهانی تبدیل میشود

پس به طور خلاصه، مفهوم سیلوژیسم شامل وهلههای زیر استیکم، جامعیت، یعنی برابری آزادانه با خود در خصلت ویژهاش؛ دوم، امرخاص، یعنی خصلت ویژهای که در آن امر عام در یگانگی با خویشتن تداوم پیدا میکندسوم، فردیت، یعنی بازتاب-در-خودِ ویژگیهای معینعام و خاص؛ یعنی وحدتِ منفی با خودی که یک تعینیافتگی کامل و اصیل است بدون آنکه هویتِ خود یا جامعیت را گم کندبنابراین، فردیت وامر بالفعل، همساناند ولی فردیتی که با خود در ارتباطی منفی استچنین ارتباطی است که منشاء خودانکشافی و تکوین سوژه(هااست

اما تشخیص و معرفی سوژه یا سوژهها صرفاً گام نخستین در ادراک سرشت یک جنبش انقلابی استمعضل اصلی تازه از اینجا آغازمیشوددر گامهای بعدی باید مشخص شود این سوژه(هاچه اهدافی را در سر میپروراند و چگونه و در چه فرایندی از سوژهای 'در خودبهسوژهای 'در خود و برای خودتبدیل میشودسوژه مفهومی ایستا نیستمتحرک است، قوام مییابد، به خود-آگاهی میرسد، و اراده واهدافش در فرایند کنشگری شکل گرفته، وضوح یافته و انضمامی میشودازاینرو، مشمول دیالکتیک استدر عین حال هیچ تضمینی نیستکه سوژه در مسیر پر فراز و نشیب فرایند نفی، خود به خود مقدر به کسب آزادی باشدکاملاً برعکس، ارادهی سوژه برای عینیتبخشی به خودو متحقق کردن آزادی بالفعل میتواند به جای پیشروی، صرفاً با تأسی به ارادهی انقلابی، سد راه خود شودو بهجای به تعامل رساندن ایدهینظریِ مستتر در ارادهی خود با ایدهی عملی، با جدا کردن آن دو، زمینه را برای ورود و تفوق ایده یا ایدههایی بیگانه به خود مهیا کندپس برایپیشگیری از سیادت ایدههایی خود-محدود کننده، و کمک به فرایند خود-تکاملی سوژه، ضروری است اندکی در مفهوم اراده، کنش و هدف تأملکنیم.

 

پنجماراده، کنش و هدف

 میل به آزادی ابتدا در ذهن ریشه میدواند و سپس توسط اراده به فعل در میآیدکنش انقلابی، تجسم بیرونی اراده استآزادی، هم جوهر وهم هدف یک ارادهی آزاد استذهن آزاد و ارادهی آزاد، مترادف یکدیگرندجامعهی بدیل همانا آزادیِ تحقق یافته و به شکل درآمده استاماآزادی دادهای حاضر و آماده نیست که بیواسطه به تصاحب اراده درآیدآزادی مشمول فرایندی است که از فازهای متعددی عبور میکند وتوسط فعالیت عملی-انتقادی از ساحتی انتزاعی به کلیتی انضمامی تکوین مییابدیک سوژه با کنش آن مترادف استیعنی تا آنجا که فاعلاست و دست به عمل میزند، خود را متعین میکندخود-تعینیابی یا برساختن خود در بهاصطلاح جهان بیرونی، بهمنزلهی عینیت بخشیدن بههدفِ است.

نباید تصور کرد که یک سوژه از سویی میاندیشد و از سوی دیگر اراده میکندتمایز بین اندیشه و اراده همانا تفاوت بین رویکرد نظری وعملی استاما این دو، دو فاکولته یا قوهی جدا از هم نیستندبرعکس، اراده همانا انتقال اندیشه از یک وجودِ درخود به سوی جهان بیرونیاست تا سوژه در این مسیر به اندیشهی آزادی، عینیت بخشدموجودی که فاقد اندیشه باشد، نمیتواند از خود ارادهای داشته باشدازاینرو،ارادهی عملی هم هنگام، حتی به طور تلویحی، دربردارندهی نظر استرویکرد نظری نیز به نوبهی خود منفعل نیستسوژهای که میاندیشد،بنا به ضرورت، در عین حال سوژهای فعال است

اما همانطور که اشاره شد، فرایند اراده نیز مشمول دیالکتیک است و برای کمال یافتن نیازمند عبور از مراحلی چندگانه استبازایستادن درمرحله یا فاز نخستین، بدون فراروی از آن و سپس نفیِ آن نافی، میتواند فاجعهساز باشدفرایند قوامیابی اراده پرمخاطره است و موانعبسیاری در برابر آن وجود دارداراده، زمانی آزاد است که چیزی خارجی و بیگانه نسبت به خود را اراده نکندارادهای که صرفاً خود را ارادهکند - ارادهی ارادهگرا - چیزی نیست مگر یک ارادهی 'صوریکه در شور و هیجان خود از بُعد نظری خود پیش گرفته است و هیچ تعین یامحدودیتی را برنمیتابداین تعینناپذیری، یک بیکرانگی مطلقاً تجریدی است

هنگامی که خود-تعین یابی اراده صرفاً کنشگری محض باشد، آنچه در عمل با آن روبرو میشویم، یک آزادی منفی است که درعرصهی سیاسیدر نفی آنچه نمیخواهد مصلوب میشود و حتی میتواند  همچون ترور انقلاب فرانسه، چه در زمان روبسپیر، و چه در دورهی ترمیدور وحاکمیت نظامی بناپارت  به کنشی صرفاً ویرانگر تبدیل شود که نهایتاً به سیادت ارادهای معین منجر گردد و ارادهی عمومی را قربانی کندممکن است ارادهی منفی در کشاکش کنش انقلابی تصور کند که امری ایجابی همچون برابری را اراده میکنداما چون برابری فینفسه مغایروجوه خاص و ویژگیهای آنهاست، انتزاعی بیش نیست  یک برابری صوری است.

این اصل صوری در اساس وابسته به کمیت، مقدار و مقایسهی بین افراد استترجمان آن در سیاست استحالهی حق در جامعه به ارادهیقانون است، قانونی که از جمع جبری ارادهی افراد منفرد ناشی شده باشدبه طور مشخص در نظریهی سیاسی 'اراده عامژان ژاک روسو،اتمهای اراده بهعنوان نقطهی شروع برگزیده شدهانددر اینجا مقولهی 'عامبهمثابه جمعآوری آحاد خود-بنیاد جامعه در یک کلیت استروسومفهوم جامعیت و عام را مغشوش میکنددرنتیجه، کلیت انضمامی را به وحدت افراد در یک قرارداد اجتماعی فرومیکاهد

فراروی از این وهلهی نخست، از ارادهی صرف و کنش نفی، برای تکوین یک جنبش انقلابی، ضرورتی حیاتی استاین خاستگاه نوین بهمنزلهینفی و حفظ وهلهی پیشین استیعنی همزمان به آنچه در اهداف بنیادین اراده مستتر، نهادینه و درونمان بود، وضوح میبخشددر اینجا،ارادهی انقلابی با عبور از ارادهی ناب، و گذار به محتوایی ایجابی، نامتعین را متعین میکندگام بعدی، فراروی از دوگانهی کرانمندی وبیکرانگی و به وحدت رساندن در وهلهی پیشین، و ازآنجا خود-تعیین سرنوشتسازی اراده استدر این وهله، ارادهی انقلابی خود را همچوندگرِ خویش برمیسازد، وارد ارتباطی منفی با خود میشود تا از طریق برطرفسازی این تنش درونی، فرایند خود-تکاملی خویش را پیش برده وبه فرجام، به هدف، نزدیک کند

بنابراین، ارادهی انقلابی هنگامی میتواند به هدف سوبژکتیو عینیت بخشد که از درون این فعالیت خود-واسطهگر عبور کرده و به خود بازگشتهباشددر واقع وظیفهی روشنگری این است که با اشراف به ضرورت چنین فرایندی، خردِ نظری نهفته در خردِ عملی را خودباور کند و آندو را بهتعامل برساندفراروی از جدال حال و آینده، بین 'آنچه هستو 'آنچه باید باشد'، که به صورت تنش بین 'امر واقعو 'امر ایدهآلنمادینمیگردد، در گرو وحدت نظریهی انقلابی با کنش انقلابی استتعینیابی یک انقلاب بنیادین، اساساً وابسته به درهمتنیدگی اندیشهی آزادی باخردی است که در کنشِ خودِ سوژه زیست میکندازاینرو، چون عناصر فراروی از 'آنچه هستدر اینجا و اکنون در ارادهی انقلابی حضوریسربسته و تلویحی دارد، آینده را فقط از درون چنان حضور بالقوهای میتوان استخراج کردعناصر سازای آینده در بطن حال زیست میکنندبدین سان امکان تعامل 'استو 'بایددر فرایند دیالکتیکِ انقلاب نهفته است که طی آن خود-تکامل یابی سوژه زمینه را برای برقراری یک روشکاملاً نوین هستی آماده میکند.

 

 

 منبع

https://pecritique.com/2022/11/04/دیالکتیک-جنبش-انقلابی-علی-رها/


 

 

No comments:

Post a Comment